Waar zijn de brommers? - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Waar zijn de brommers? - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Waar zijn de brommers?

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

15 December 2013 | Myanmar, Rangoon

Na Hanoi, Saigon, Phnom Phen en Siem Reap is het in Yangon stil op straat. We missen iets, maar wat? En dan valt het kwartje. Er rijden hier geen brommers. En ook geen tuktukjes. Hoe is dat nou mogelijk?

Tja, dat is alleen in een land als Myanmar mogelijk (Noord Korea zou ook nog kunnen). We lazen en hoorden dat een hoge legerofficier een aanrijding had met een brommer. Slecht voorteken. Dus maar gelijk een verbod op alle gemotoriseerde tweewielers. Ook tuktukken mogen niet meer. In Yangon althans.

Pas in de buitenwijken van Yangon zien we de eerste brommers in het straatbeeld. Moet ook wel, want we lazen in de krant dat de import van de tweewielers tot recordhoogte was gestegen. En brommers zijn zo handig in Azië. We zien geregeld wel vier personen op een brommer. En wat voor vracht je er allemaal op kunt vervoeren! We blijven ons erover verbazen. Maar niet in Yangon dus. Maakt het oversteken wel een stuk eenvoudiger.

Ps. Foto's bij dit en volgende stukjes voegen we later toe. De internet verbinding is te slecht