Ode aan de durian - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Ode aan de durian - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Ode aan de durian

Door: Ben en Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

07 December 2013 | Cambodja, Kâmpôt

In Maleisië zagen we ooit verbodsborden voor durians. Die mochten bijvoorbeeld niet een hotel of lift in. Een eigenschap van deze vrucht is dat er, laten we het voorzichtig uitdrukken, een luchtje aan zit. In gewoon Nederlands: ze stinken onbehoorlijk. En wat zien we hier in Kampot? Op de belangrijkste rotonde staat een standbeeld van een durian!

We wandelen richting dit standbeeld en zien niet alleen het beeld, maar we ruiken de vrucht ook. Langs de weg worden tientallen, nee honderden, durians te koop aangeboden. Dan kun je de lucht niet meer ontwijken. Kampot is het middelpunt van de teelt van durians. Ze worden van hieruit naar andere delen van Cambodja vervoerd en ook naar buurlanden. Ze houden hier de durian in ere. Ben houdt zijn neus af en toe dicht. En Gerrie zou Gerrie niet zijn als ze toch deze vrucht nog wel een keer opnieuw zou willen proeven.

• 11 December 2013 - 15:24

Yvonne:

En hoe smaken ze dan? Ziet eruit ale een mega onrijpe lychee