Cirque du Soleil op zijn Vietnamees - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Cirque du Soleil op zijn Vietnamees - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Cirque du Soleil op zijn Vietnamees

Door: Ben en Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

22 November 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Af en toe schitterende toneelbeelden en verbazingwekkende acrobatiek. En na afloop een terechte daverende ovatie voor de mensen van de AO show. Ga er heen mochten ze ooit in Nederland optreden.

We liepen 's middags langs het Municipal Theatre, in de Franse tijd het Opera House, en waren benieuwd of er in de tijd dat wij in Saigon zijn nog iets op het programma stond. Jawel, zei het meisje achter het loket, we hebben vanavond een spetterend spektakel, dat je het beste zou kunnen vergelijken met Cirque du Soleil, maar dan op zijn Vietnamees. Ze laat ons een fotoboek zien. Ziet er heel speciaal uit. En de regisseur heeft bij Cirque du Soleil gewerkt. Kaartjes zijn niet goedkoop, maar we hoeven niet lang na te denken. We gaan.

En daar kregen we geen spijt van. Het is moeilijk om te beschrijven wat er precies gebeurde. Het begon wat traag met bamboepalen-constructies gevormd door de jongens waarover de meiden liepen - geïnspireerd door de bamboebruggetjes in het echt hier. De vaart kwam er echter al vlot in. Ze maakten steeds mooi gebruik van lokaal materiaal, zoals die bamboepalen en rieten manden. De rieten kuipen die in delen van Vietnam als vissersboot dienen werden hier op vele creative manieren in danscomposities ingezet. Sommige meiden waren superlenig, sommige jongens ware acrobaten.

Al met al dus een fantastische combinatie van acrobatiek, circusnummers, kung fu, dans en goede belichting, die een enkel wat simpeler stukje geheel doen vergeten. Voeg daarbij de goed uitgedachte choreografie, het decor en de live musici, een vleugje humor af en toe, dan rest er alleen nog: wow. Dit zou een echte festivalhit kunnen zijn: wie weet volgende zomer ergens in Nederland? Wij gaan dan vast weer kijken!

• 26 November 2013 - 15:15

Jac Niessen:

Ondertussen in Wageningen

Met iets minder acrobatiek, maar net zoveel elegance bezocht op 22 november een internationaal gezelschap van voornamelijk journalistes Wageningen UR vanuit Den Haag via Bleiswijk. Energiek en gedreven drukten zij onze onderzoeker in Bleiswijk in de hoek voor een radio-interview. Maar hij is drie dochters gewend, pareerde hij. En dat alles in het Nederlands want dat is de taal van de internationale gemeenschap hiero. Afijn, de voorbereidingen waren uitstekend te noemen en ook verre voor jullie reis getroffen (Ben!) en de vruchten zullen veelal pas na jullie geglobetrotter geoogst worden. Namens de het organiserend BPV-comité dank voor de programmering en een goede reis gewenst!