Koffie, koffie en nog eens koffie - Reisverslag uit Buôn Ma Thuột, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Koffie, koffie en nog eens koffie - Reisverslag uit Buôn Ma Thuột, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Koffie, koffie en nog eens koffie

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

19 November 2013 | Vietnam, Buôn Ma Thuột

Wist jij dat Vietnam de tweede koffieproducent ter wereld is? Wij kunnen ons dat nu wel voorstellen. Zeker hier in Buon Ma Thuot, het centrum van de koffie in de Central Highlands. Alles hier ademt koffie.

Reizend zie je overal koffieplanten staan: grote plantages, maar ook gewoon in de tuintjes bij de huizen. En het is oogsttijd. De struiken zitten nog vol met bessen, of zijn net geoogst. Overal waar je kijkt, liggen de koffiebessen te drogen. De tuintjes en paadjes voor de huizen liggen vol en als daar geen plek meer is dan droog je het gewoon op zeildoeken op de openbare weg. Het oogsten is noest handwerk. Volwassenen ritsen de bessen van de takken. Die bessen val op een zeil. Jonge kinderen rapen de bessen die naast het zeil op de grond zijn gevallen.

Vietnamezen zijn zelf ook koffiedrinkers. Ka Phe is hier het woord voor koffie en de cafe's zijn hier letterlijk koffietenten. En daar zijn er ongelofelijk veel van. Daar drink je dus je espresso of andere varianten. Voor ons is Gerrie de keurmeester. Oordeel: sterke koffie, meestal met veel suiker, maar door de goede smaak toch te drinken. Heel toepasselijk logeren we hier in het CoffeeTour Resort. Het hotel is in handen van Trung Nguyen, een van de grote koffieketens.