Halong Bay (baai van de afdalende draken) - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Halong Bay (baai van de afdalende draken) - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Halong Bay (baai van de afdalende draken)

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

06 November 2013 | Vietnam, Hạ Long

Een woud van door reuzen neergegooide keien, ongepolijst door het omringende water. Plukken groen op de grijs-witte ondergrond. Al varend steeds nieuwe doorkijkjes en uitzichten. De ingesleten terugwijkende rand van de bergen op zeeniveau soms overgaand in grotten. Van hele kleine waar we net met onze kano doorheen kunnen varen om in een bijna geheel omsloten baai terecht te komen, tot hele grote die diep zo'n berg ingaan en waar zich in eeuwen omvangrijke druipsteenformaties hebben gevormd.

Met een van de vele tourboten (9 slaapcabines groot, 13 personen) varen we rond in Halong Bay. Ieder vast bekend van plaatjes en uit James Bond ('Tomorrow never dies'). Tweemaal als Unesco-werelderfgoed erkend, vanwege de natuurlijke schoonheid en de unieke geologie. De eerste dag is het heiig, is het zicht helaas beperkt en lijken de kalkrotsen allemaal donkergrijze amorfe brokken onder een lichtgrijze lucht. Maar zelfs dan is het 'landschap' bijzonder. In de omgeving van de 'amazing cave' sluiten wij ons aan bij zeker een twintigtal andere boten; kleine bootjes varen af en aan om groepen oranjebezwemveste figuurtjes naar de grot te varen. In file lopend bewonderen we daarna de inderdaad verbazingwekkend imposante grot.

Een luxe om vroeg wakker te worden in deze bijzondere omgeving en er in stilte van te genieten. De nepzeilen op de tourboten (om het beeld van een jonk op te roepen) zijn niet verkeerd. De vele boten verspreiden zich vlot, tot weer kleine concentraties ontstaan bij de enkele natuurlijke strandjes, zodat ieder een duik kan nemen in het groene water. Op de tweede dag gaan we met een kleinere boot verder de baai in, daar waar de grote boten van de eennacht-trips niet komen. De zon schijnt en met beter licht en zicht genieten we van een wat rustiger deel waar we tweemaal in een baai en randje Stille Oceaan gekanood hebben. Af en toe een visser passerend en bij de drijvende dorpen ook de rondvarende kruideniers. Uiteraard zeer veel foto's gemaakt, al vang je daarmee maar een deel van de beleving. Maar hier te mogen fotograferen is ook een superervaring.

• 14 November 2013 - 08:45

Jogien Kruisweg:

Wouw, Het ziet er wel echt geweldig uit zeg. Ik kan mij voorstellen dat jullie enorm genieten van alle indrukken en mooie plaatjes. Veel plezier nog !

• 14 November 2013 - 09:05

Leny:

Wat een prachtige foto's. En ik geniet van de verslagen. Net of je er een beetje bij bent. Blijf genieten en vooral: laat ons meegenieten. Heel veel dank in elk geval.

• 14 November 2013 - 10:46

Yvonne:

Hebben jullie toch al ''gezeild'' en wel op plekken waar wij in ieder geval niet met de eigen boot zullen komen! Helden in oranje michelin-vesten. Zeker van die echt aldmodische?
    Leuk hoor al die verhalen; we verheugen ons al weer op een super-slide-show!