Een verschil van dag en nacht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Een verschil van dag en nacht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Een verschil van dag en nacht

Door: Ben en Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

28 December 2013 | Thailand, Bangkok

Vertrek uit Myanmar. De zon is net onder; in het westen is de lucht boven de strakke wolkenlaag uitzonderlijk intens oranje en rood gekleurd. Een mooi afscheid van een kleurrijk land.

Aankomst in Bangkok. Het is al na negen uur 's avonds. Zojuist de spullen in het hotel gedropt. Hoogste tijd om een hapje te eten. In Myanmar zou het nu moeilijk zijn om iets te vinden. Daar is het zelfs in de hoofdstad Yangon rond die tijd erg stil op straat. Anderhalf uur vliegen maakt veel uit. In Bangkok lijkt het nu pas te beginnen.

We hoeven nauwelijks een paar meter te lopen of we stoten al op een leuke eettent. Gelijk doen. We kunnen buiten op het terras (lees op straat) zitten. Temperatuur is nog goed. Wat willen we drinken? Oei, wat een lekkere smoothies (tip: verse ananas met limoensap, Thaise basilicum en gecrushed ijs!). Hier durven we dat weer. In Myanmar heel soms en dan zonder ijs. Een salade? Doen we gewoon. Ook dat kan weer gewoon. Sateetje? Laat maar komen.

Bangkok is een wereldstad. We zien heel wat geflaneer op de straten. Het eten smaakt ons weer prima. De keuken van Myanmar is, laten we het voorzichtig zeggen, minder subtiel. Geen mannen in sarong hier op straat. Men is hier meer volgens de laatste mode gekleed. Wie weet hoe Myanmar er over tien jaar uitziet? Nu is het een verschil van dag en nacht.