Een overval? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Een overval? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Een overval?

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

12 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Motorrijder met mondkapje voor, moeten we iets vrezen ... Nee, er rijden en lopen in Vietnam en Cambodja heel veel van dergelijke 'overvallers' rond.

In het begin vervreemdend al die gekleurde mondkapjes. Er is toch niet net een nieuwe griepepidemie uitgebroken denk je onwillekeurig. Maar nee, er is niets aan de hand.

Volgens de (mannelijke) gids in Vietnam die ik ernaar vroeg dragen vrouwen het om niet bruin te worden in hun gezicht. Soms dragen ze ook handschoenen om blanke handen te houden. Voor mannen meent hij dat de reden vooral gezondheid is, bescherming tegen stof. Beide redenen zullen voor beide seksen wel gelden.

Met al die fijnstof van de brommertjes in de steden en de stof van onverharde of slechte wegen op het platteland hebben je longen hier heel wat te verduren.

En een lichte huidskleur houden blijkt een algemene wens: in de supermarkt is geen bodylotion te vinden waar niet een 'whitener' in zit! IJdele overvallers dus.

• 15 December 2013 - 14:09

Gerrit B.:

Beste Ben,
    Een supplementje op je verhaal over het behoud van licht bruin ontleen ik aan een voettocht met je lieve Gerrie en een Indonesische jongen in de hitte over de zandvlakte bij de Bromo. Wij luchtig gekleed, hij omhuld met een soort laken/deken. En warm dat hij het had! Het antwoord op de vraag waarom hij dat deed was kort: "Everybody has his own rights". Het ging niet om de bescherming tegen UV, maar om de verkleuring naar donkerbruin te voorkomen.

Lieve Gerrie,
    Welgefeliciteerd met je verjaardag van overmorgen. Wat een bijzondere omgeving voor het begin van een nieuw levensjaar deze keer. Heb een goed jaar, samen met Ben.
    Hoe zal de verjaardag worden gevierd?
    Een hartelijk saluut van Thea en Gerrit

• 17 December 2013 - 10:14

Yvonne Rondeltap:

Hai Gerrie,

Ik zie aan je foto's en verhalen dat je ontzettend geniet!

Vanuit het koude maar toch o zo lieve kikkerland wensen wij jou een prachtige ver(wen)jaardag samen met Ben. We nemen een borrel op je! Enjoy your special day.

Hartelijke groeten
    Yvonne, Samantha en Judith