Verse krab - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Verse krab - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Verse krab

Door: Ben en Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

09 December 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Zeg je Kep, dan zeg je in een adem ook krab. Kep is een stadje aan de kust waar vroeger veel Franse villa's stonden. Dat zijn nu ruïnes. De rode Khmer hebben er letterlijk en figuurlijk een puinhoop van gemaakt. Het beroemdste in het ingeslapen Kep is nu de Crab Market. En daar eten wij tijdens de lunch natuurlijk ......... krab.

Vandaag doen we een excursie vanuit Kampot. We zijn met een gids en acht andere toeristen op pad. Na 's ochtends zoutpannen, een grot (zes kilometer stuiteren over een zandweg) en een bezoek aan een peperplantage, is het nu tijd voor de lunch. Vanmiddag gaan we nog voor het Zwitserleven gevoel naar Rabbit Island. De Crab Market is een rij eettenten aan het water. Ze zien er een beetje shabby uit. Maar schijn bedriegt. Je kunt er goed eten.

Natuurlijk gaan we voor krab. Gerrie neemt een grote portie gekookte, Ben een kleine portie gegrilde. Rijst en groenten er bij en klaar is Kees. De krab kun je niet verser krijgen. Vrouwen lopen het water in en halen krabben uit de manden die daar drijven. Twintig minuten later kijken de krabben ons vanaf het bord aan. De portie van Gerrie is echt groot. De baas van de tent doet ons voor hoe we bij het krabbenvlees kunnen komen. We proberen hem na te doen, maar zijn niet half zo handig. Het is hard werken voor een beetje vlees. Maar het is wel heel lekker. Verse krab uit Kep, hmmmmm.