Stroomopwaarts - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Stroomopwaarts - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Stroomopwaarts

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

28 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Best wel relaxed zo, lekker bootje varen op de Mekong. We hebben de rivier tijdens vorige vakanties in andere landen ook al verkend. Zo dronken we in Vientiane een biertje met Rio en Rik aan de oever en staken we met een taxiboot de grens tussen Laos en Thailand over. Nu varen we stroomopwaarts van Chau Doc (Vietnam) naar Phnom Phen, de hoofdstad van Cambodja.

We dachten de slow boat te hebben, maar de eigenaresse van Murray's Guesthouse helpt ons uit de droom. Jullie hebben de Hang Chau speedboot. Okay die vertrekt om half negen en we worden om kwart over zeven opgehaald. Nee, zegt ze, die vertrekt om half acht en je moet om kwart voor zeven klaar staan, want dan halen ze je op. We vonden de dame van het reisbureau in Saigon al niet zo'n licht!

Onze dag begint vroeg. We zitten om kwart over zes op het balkon aan ons ontbijt. Beneden ons zwaait een fietstaximan al vriendelijk naar ons. Die hoopt zeker op een ritje. Jammer dan, wij worden zo opgehaald. Als hij zich omdraait zien we op zijn shirt de naam van onze speedboot. Als er dan een tweede fietstaxi met nog zo'n shirt aan komt .......

En zo worden we achterop de fiets naar onze speedboot gebracht. Gezellig zo tussen de schoolgaande jeugd. De speedboot zelf blijkt meer een miniatuur rondvaartboot, die nu ook weer niet zo spectaculair snel vaart. Via de Bassac, een zijrivier, varen we de Mekong op. Hele dorpen van woonboten en paalwoningen varen we voorbij. De oevers zijn hier mooi groen.

Onze eerste stop is aan de Vietnamese grens. Er komt een official van de speedboot aan boord. Hij neemt van iedereen de paspoorten, ingevulde documenten, pasfoto's en geld voor de visa in. Wij hoeven niets te doen, behalve wachten. We nemen nog een koffie/thee en wisselen onze Vietnamese Dongs om voor Cambodjaanse Riels. En dan is het exit Vietnam.

Twee kilometer verderop stopen we bij de Cambodjaanse grenspost. Hier regelt ons mannetje de visa. Dan krijgen we onze passen terug en moeten die nog zelf laten stempelen en dan mogen we de boot weer op. En dan zijn we in Cambodja. Op weg naar Phnom Penh.

Dat is dan nog een paar uur varen over de Mekong. De oevers zijn hier iets minder bewoond en begroeid, wel zien we fruitboomgaarden aan een kant en rijstvelden aan de andere. We zien ook runderen en buffels lopen. Tegen half twee leggen we aan in het centrum van Phnom Penh en kunnen we beginnen aan onze Cambodja avonturen.