Een heer in het verkeer?! - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Een heer in het verkeer?! - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Een heer in het verkeer?!

Door: Ben en Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

27 November 2013 | Vietnam, Châu Ðốc

Pa Geerlings is liefhebber van het tv-programma 'Blik op de weg'. Nou, die zouden hier in Vietnam eens opnames moeten komen maken. Pa zou zijn ogen uitkijken. De Nederlandse wegpiraten zijn watjes vergeleken bij de gemiddelde Vietnamese chauffeur of motorrijder.

Hier slaag je volgens ons alleen wanneer je voorrang neemt waar je het niet hebt, of als je stopt voor een rood stoplicht. Het is ikke, ikke, ikke, en de rest ziet maar dat ze me om me heen gaan of in de remmen moeten. Op kruispunten is het een vlechtwerk van door elkaar rijdende, bocht afstekende, remmende en optrekkende brommers en scooters; een kakofonie van motorgeluiden en toeters.

We reizen hier nu bijna vier weken rond en nog steeds weten ze ons te verrassen. Even een samenvatting van de dagelijkse wegpraktijken. Bij een twee- of meerbaansweg rijd je op de meest linkerbaan. Inhalen doe je gewoon rechts, of je slingert je er om heen. Je rijdt gewoon zonder kijken de weg op, de anderen ontwijken je wel. Als jouw baan geblokkeerd is, dan pak je de andere weghelft. De andere kant moet dan maar in de remmen. Is niet jouw probleem.

Ook van een eenrichtingsbord trek je je niets aan. Gewoon tegen het verkeer in. Een stukje afsnijden met je motor? Dat doe je gewoon over de stoep en je toetert flink hard alle voetgangers aan de kant. Dat toeteren doe je natuurlijk de hele tijd en 's avonds gebruik je daarbij ook het groot licht. Links afslaan betekent niet dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft. Je duikt zo snel mogelijk langs de kortste weg naar links. Op de markt: gewoon op de motor tussen alle kramen door en natuurlijk ..... toeteren. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Vandaag door een 'foutje' van het reisbureau niet in een gewone grote bus, maar in een minibus gestopt. Dan krijg je dus zo'n chauffeur die graag Formule 1 had gereden en nu zijn doodsverachting botviert in zijn busje op een te drukke weg. Tot op 10 cm van de voorganger rijden, blijven toeteren, inhalen al kan je nauwelijks meer op tijd invoegen; maar ja dat is het probleem van die tegenligger ;-). Gelukkig toch ongedeerd gearriveerd, want stuurmanskunsten heeft hij wel.

We gaan het laatste stukje Vietnam nu over de rivier doen. Kijken of het er daar iets netter en rustiger aan toe gaat.

• 28 November 2013 - 16:26

Marc:

Hoi Ben,
    Leuk om al die verhalen te lezen. En herkenbaar ook. Blijkbaar is er sprake van een Aziatische rijstijl want in Thailand kom je dit ook wel tegen. Reizen is een kwestie van aanpassen natuurlijk. En iemand zie ooit dat het verschil tussen een toerist en een reiziger is dat een toerist weet wanneer hij weer thuiskomt. Dat geldt alleen niet voor toeristen in Vietnam!