Stuiterend naar de markt - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu Stuiterend naar de markt - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

Stuiterend naar de markt

Door: Ben en Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

09 November 2013 | Vietnam, Bắc Hà

Het was op zich een goed idee: op zaterdag de markt van Can Cau en op zondag die van Bac Ha. Maar jongens de weg naar Can Cau is, hoe zeggen we dat netjes, bar slecht. En dan mogen we nog blij zijn dat het niet regent.

Het asfalt houdt op en we stuiteren over de keien. En dan gaat de weg ook nog op en neer in dit bergachtige gebied. Ze zijn wel bezig met de weg, maar dat geeft alleen maar meer oponthoud, als we moeten wachten tot er weer een stukje keien vers 'plat' gewalst is. Op een gegeven moment wordt de weg zo slecht dat de bus echt niet verder kan. Beneden ons zien we de markt. De laatste kilometer lopen we met de gids door diepe auto(slip)sporen in het natte kleiige zand. Goed dat we de wandelschoenen aan hebben.

De beloning komt op de markt. Deze is zeer kleurrijk. Dat komt door de Flower Mhong, een bergvolk dat in meerderheid nog hun traditionele kleurrijke kleding draagt. Er is nog genoeg handel op de markt, vooral groenten, fruit, vlees, lokale 'wijn', kleding en gebruiksartikelen. Heel veel spullen uit China (6 km hier vandaan). Allleen voor de dieren hadden we eerder moeten komen. Maar die zien we morgen vast nog in Bac Ha: varkens, kippen, paarden, honden, etc. De buffels zien we wel nog beneden in de verte verhandeld worden.

We schieten heel wat foto's. En dan is het weer tijd om omhoog te wandelen. We zullen weer over dezelfde weg terug moeten stuiteren. Als jullie dit geweten hadden, zouden jullie dan gegaan zijn, vraagt de gids. Mogen we daar een nachtje over slapen?

• 13 November 2013 - 09:03

Merel:

Hoi Ben en Gerrie,

wat een mooie ervaringen allemaal. Ben benieuwd naar de foto's!!

Waar wij wel heel erg aan moesten wennen waren die lieve, schattige hondjes achterop een brommer in een kooitje, wetende dat ze 's avonds in de 'Pho' zouden belanden. Ieieiehhhhh! Let dus ook vooral op dat je nooit 'Pho Thit Cho' bestelt:) Of jullie moeten van hond houden natuurlijk.

Ciao!

• 13 November 2013 - 21:40

Lonneke:

Leuk om jullie reis te volgen! Een mooie ervaring! Geniet nog lekker. In Wageningen gaat alles gewoon door...

• 14 November 2013 - 08:54

Phily:

Het zal na een nachtje slapen vast wel "ja " zijn.

groeten van Govert en Phily

• 14 November 2013 - 12:26

Ben En Gerrie:

@merel: wij hebben, voor zo ver wij weten, de hond nog niet in de pot gevonden. Wel foto's gemaakt van restaurants waar ze paarden, slangen, stekelvarken, etc. op het menu hadden staan. Maar om dat zelf vrijwillig te eten ......... Ook borden met thit cho gezien en daar dus ook niet naar binnen gegaan
    @Phily: ja