"May I take a picture with you?" - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu "May I take a picture with you?" - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ben Gerrie - WaarBenJij.nu

"May I take a picture with you?"

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Ben

03 November 2013 | Vietnam, Hanoi

....... en meteen sta ik gearmd met zo'n elegant en op haar paasbest gekleed Vietnamees meisje. Prima natuurlijk, ik wil best als 'decoratie' op de foto. Al voel ik me wel een beetje de 'stoere verpleegster uit Dokkum' (Freek de Jonge), in m'n afritsbroek met Teva-sandalen! Het blijkt dat vandaag in de Pagoda of Literature in Hanoi, een parkachtig tempelcomplex gewijd aan Confucius, honderden studenten rondlopen. Heren in pak, dames in ao dai, de Vietnamese traditionele tuniek met wijde broek. Vrienden zijn ingehuurd om te slepen met zakken vol toga's en baretten en om foto's te maken. Want als je geslaagd/afgestudeerd bent dan ga je als eerste hier naar toe: voor dank en om geluk voor de toekomst te vragen. Dit is DE plek waar kennis centraal staat en waar de eerste universiteit van Vietnam werd gesticht. En ..... je gaat dus foto's (laten) maken: poserend als model, met serene blik; met je vrienden, met je medestudenten, uitbundig zwaaiend of bescheiden glimlachend, in een kring of strak in de rij, bij de pagode of op het gras, of met een langslopende fotograferende toerist .... Graag gedaan uiteraard (tenslotte ook ooit afgestudeerd).